banner-clubhuis 3

IJskegelen

Staat het eigenlijk wel in de Dikke van Dalen? Elke 2 weken in de winter zijn er van die gekken (lees: enthousiaste zeilers) die op hun boten stappen om met en tegen elkaar een wedstrijdje te zeilen. Geen ingewikkelde banen met boeien, maar gewoon om de bestaande betonning voor de kust van Scheveningen. Eigenlijk een toertochtje voor het hele gezin om de feeling met de zee niet kwijt te raken.

In de winter

Het winterseizoen kunnen we niet zonder te varen doorkomen. Daarom heeft de Jachtclub Scheveningen in het vrije weekend van het IJspegelcircuit de IJskegel bedacht. Niet nieuw, we doen dit alweer een tijdje, maar soms lijkt het net of niet iedereen het weet. Als we ons zo rond 10 uur verzamelen in ’t Spuigat zien we toch meestal dezelfde gezichten. Als het mooi weer is, is het altijd drukker. Aan het begin en het eind van de serie is dit ook het geval. Allemaal natuurlijk heel verklaarbaar. Tijdens de echte winter, voor zover we die nog hebben in dit land, is de kans best groot dat de wedstrijd wordt afgelast.

Varen of niet varen

Het doorgaan van de wedstrijd wordt in onderling overleg bepaald. IJs en sneeuw zijn de onbespreekbare spelbrekers, dan wordt het gewoon te gevaarlijk. Wind kan te hard zijn of golven te hoog, uiteindelijk bepaalt de schipper of zijn of haar bemanning het aan kan. Het moet wel leuk blijven.

De wedstrijd

Dat het leuk is blijkt wel weer als we op het water zijn. Velen hebben het altijd over “buitenspelen”. En dat is het ook gewoon. Lekker uitwaaien na een stressvolle werkweek. Even de kop leegmaken.  Een betere manier van inspannend ontspannen is er niet. De adrenaline voor de start, de concentratie bij de boeien en de ontlading na de finish. En dit allemaal zonder al te veel gedoe.
We varen met standaard zeilen, geen spinakers of oversized lichtweer zeilen. Dus eigenlijk geen enkele aanleiding om niet mee te doen.

En als de drive er niet is om zelf te varen dan is er vaak ook de mogelijkheid om mee te varen.  Misschien kan een bemanningspool hier uitkomst bieden. Een grote vloot aan de start geeft toch de leukste onderlinge strijd. Gezellig gedrang bij de boei. Wie maakt het beste gebruik van stroming en windshifts.

Tenslotte

Kortom een prima besteding van de zondag en een bijzonder leuk clubevenement om niet te missen. En als het IJskegelen naar meer smaakt, dan kunnen we bijna naadloos doorschuiven naar het Woendagavond zeilen.

Tot ziens op het water.

Erik van Houten (Gamble)

IJskegel 15 maart 2020

Geen slechte weersvoorspellingen, geen code geel,oranje of rood. Het gaat in deze dagen alleen over Corona. Het virus wat ons in zijn greep heeft en houdt. Covid-19 ook wel genaamd. Heel het land, zeg maar de halve wereld, ligt lam. Het openbare leven komt bijna tot stilstand. Gelukkig kunnen we nog blijven ademen, zij het met allerlei restricties. En als het virus je raakt kan dat heftige gevolgen hebben. Vooral de oudere en zwakkere in onze samenleving hebben het zwaar te verduren. En hoe lang gaat het nog duren?

Ook de Jachtclub ondervindt de gevolgen. Het Spuigat is al weken gesloten en alle evenementen die op de kalender staan tot 1 juni zijn afgelast. Afgelopen weekend geen Atoomcup. Komende zondag geen Baggercup. De NSR, streep erdoor. Mijn zeilers hart huilt, maar de volksgezondheid staat op nummer 1, en dat heeft de hoogste prioriteit. En vergeleken met wat er allemaal gaande is, is zeilen echt een bijzaak. Gelukkig mogen we er nog wel op uit met het gezin. De zee is nog niet afgesloten voor recreatievaart zoals in België. Laten we hopen dat het zo blijft.

Nog net voor de "lockdown" hadden we een kans om naar later bleek de laatste IJskegel van het seizoen te varen. Op dat moment was er van de 1,5 meter regel nog geen sprake. Zolang er geen zieken aanboord kwamen vonden we dat het moest kunnen. De drang naar een wedstrijdje zeilen was hoog. Omdat het Spuigat al gesloten was hield ik een palaver via de marifoon. Voorafgaand aan de wedstrijddag hadden we uiteraard de windvoorspelling bekeken en het zou een lekker zeildagje worden. Goed windje, bij vlagen stevig, maar door de richting, ZZW, met een redelijke beschutting van de kust. Al met al geen reden om niet te gaan. Het palaver verliep goed en het plan was om met 14 boten naar buiten te gaan. Uiteindelijk werden dat er 13 , waarvan er nog 12 over bleven toen The Voice om 12.00 uur de start afriep. Met z'n twaalven richting de S, en natuurlijk voor 3 ronden. De stevige wind in combinatie met de matige zeegang deed de snelheidsmeter oplopen. Een slag de zee in werd al snel afgestraft door hogere golven en dus minder snelheid. Dus iedereen die de kust in dook deed goede zaken. Moana ging fier aan de leiding, wat gaan die hard. Maar Iluka kan er ook wat van. Op alle schepen word er hard aan de schoten getrokken. Eenmaal om de S is er even tijd om te drinken en te eten. Nadat de Drain-Oost gerond is wordt er weer volle bak geracet. Het gaat erg hard en er worden mooie duels uitgevochten. Even wordt het aanboord van de Resonate teveel van het goede , met z'n tweetjes is het ook best een uitdaging om met deze wind letterlijk rond de tonnen te vliegen. Dan zijn we nog met 11. Aan het einde van de 2e ronde moet ook Moana de strijd staken. Problemen met het voorzeil, gebroken beslag, en een scheurtje in het grootzeil zijn iets teveel van het goede om nog een rondje door te knallen. En met tien bootjes gaan we uiteindelijk over de finish. Linehoneurs voor de Iluka en Sparkling deed het licht uit.

Om de zelfde reden als dat we geen palaver hadden was er ook geen uitslag met bier en bitterballen. Bij een ieder aan boord is er wel een biertje gedaan en bijtijds ging een ieder weer huiswaarts. In de avond heb ik thuis de uitslag gemaakt en die direct met jullie gedeeld middels de app. Maar hier nog even het podium. Op 3 Iluka, op 2 de Off Course en op 1 Gamble.

Zoals al eerder opgemerkt was dit dus de laatste wedstrijd van het IJskegelseizoen 2019-2020. En dat levert altijd een eindstand op. De laatste tussenstand van 2 februari is nog aardig door elkaar gegaan. En de winnaar is Gamble. Ik ga hier geen lovende woorden over mijzelf schrijven, maar ik voel mij wel een trotse schipper. Trots op mijn crew, zonder wie het niet uitvoerbaar is. Dit is een teamprestatie en loon naar hard werken. Leuk om na een paar jaar investeren een mooi resultaat neer te zetten.

Graag wil ik afsluiten met jullie allemaal te bedanken voor de deelname. Ik hoop dat het Corona gedoe niet te lang aanhoud en dat we elkaar gezond en wel weer gaan treffen op de steiger of in het clubhuis. En laten we zeggen tot begin juni , de eerste woensdag, rond 19.30 bij de Drains.

Tot bij de Drains,

Eindstand IJskegel 2019-2020

eindstand2019-2020 2

De IJskegelwedstrijd

Vanaf 10 uur bent u welkom in clubhuis 't Spuigat voor koffie en de briefing. We bekijken het weer en gaan kijken hoeveel rondjes we gaan doen. De startlijn ligt tussen de Oostkardinaal en de Westkardinaal. De start is om 12:00 uur, via kanaal 72 wordt het 10 minuten signaal aangekondigd en verder afgeteld tot de start.
De finishlijn is feitelijk de startlijn, komend vanaf de S1 ronden we de Drain-Oost over bakboord en zodra we met de boeg de lijn tussen Drain-Oost en West passeren zijn we gefinished. De tijd geef je door op de schippers app met de naam van je schip.
De prijsuitreiking vindt dan in 't Spuigat plaats, meestal tussen 16.00 en 16.30 uur.

De data voor de wedstrijden zijn:

• 2020: 18-10, 01-11, 15-11, 29-11,13-12
  • 2021: 31-01, 14-02, 28-02, 14-03, 28-03 BaggerCup.

Inschrijven kan bij de wedstrijdleider Erik van Houten, email nedjirtsdewbulc.[antispam].@jachtclubscheveningen.com

De uitslagen na de wedstrijd op de app en later ook op deze pagina.