Het regent pijpenstelen als we om 9.00 uur aan boord van de Albatros stappen. We gaan weer van start voor de één na laatste IJspegel van dit seizoen. De weersverwachting voor deze zondag meldt een zwakke wind die uit alle kanten dreigt te gaan komen. Een hele uitdaging staat voor de deur. Vol goede moed vertrekken we echter van de kade en koersen de Noord in om 1,5 nm Noord van de haveningang voor anker te gaan.
Tegen half twaalf, met een bovenboei op 265 en 0,7 nm, en een procedure in volle gang, gaat de wind om en moet de baan verlegd worden. Bovendien hebben we te maken met opkomende mist. De pinend is vanaf de Albatros niet meer waar te nemen en de uitstel gaat erin. De, op dat moment, onzichtbare bovenboei gaat van 265 naar 285 graden en 0,7 nm. De pinend wordt als het zicht wat beter is geworden ook gecorrigeerd. Dan lijkt het wat op te klaren en de procedure gaat weer van start, met om 11.55 uur de start voor de TwoHanded. We hebben 5 deelnemers deze keer, die voor een baantje van 11.7 nm van start gaan. Ze verdwijnen al gauw in de mist.
Om 12.00 uur gaan ORC1 en 2 van start. Sailselect kiest voor een dipstart en komt als een duveltje uit een doosje langs de Albatros van boven naar beneden naar de startlijn gegleden. Daarbij manoeuvreert zij zich in een positie waarbij de IJsvogel moet uitwijken. Met weinig wind en veel stroom moeten de stootwillen er bijna aan te pas komen om een aanvaring te voorkomen. Gelukkig komt het toch niet tot een botsing. Griel en Formidable varen achterin het veld. Misschien hebben ze zich toch wat verkeken op de kracht van stroom en wind. En zo is iedereen op weg naar de bovenboei.
Als de eerste boten de bovenboei hebben gerond en al op weg zijn naar beneden gaat de wind gigantisch om. Van 285 naar 190 graden. We worden allemaal opgezweept door de wedstrijdleider om alles toch op tijd klaar te hebben voordat de eerste boot bij de benedenboei is. Het vervangend merkteken moet naar 190 graden, Charlie omhoog, fluitje in de mond, een bord met 190 graden aan de reling en onze Liesbeth aan de marifoon. Vlak voordat de Saffier Nitro bij de benedenboei is staan we paraat. Voor de snelheid in dit proces wordt de marifoon eerst door een nog nahijgende wedstrijdleider bediend. En ja hoor de Saffier Nitro, als eerste beneden, heeft het begrepen en maakt een heel toertje om de benedenboei, komt daarbij wel wat bootjes tegen, maar gaat zonder incidenten op de goede weg naar het vervangend merkteken op 190 graden. Alle andere boten zullen volgen.
Als allereerste komt over de finishlijn Saffier Nitro, gevolgd door Team Heiner en Joule alle drie uit groep 2 en daarna Flying Dolphin en IJsvogel uit groep 1. Saffier Nitro en Flying Dolphin winnen deze race gecorrigeerd.
De Twohandeds varen ook hun rondje. Het zicht is weer verbeterd en we zien ze in de verte gaan. Daan van de Dickson houdt ons op de hoogte over positie en snelheid waarmee ze door het water gaan
Voor de tweede race voor ORC 1 en 2 is de bovenboei alweer verplaatst naar 205 graden, 0,7 nm, starttijd 13.20 uur. Maar voor deze start gaat de OW er weer in. Wederom een windshift en mark 1 gaat naar 220 graden. Om 13.30 uur zien we een mooie start van ORC1 en 2. De boten liggen goed verdeeld en de Mamacocha gaat als eerste van deze reeks met snelheid over de lijn. Het wordt een mooi potje. De wind blijft redelijk stabiel en rond de 8 knopen. Ook deze wedstrijd scoren we een Light als het over windsnelheid gaat. Bij de finish ligt nu Team Heiner voorop, met Joule in het kielzog en daarachter Saffier Nitro. Rosetta zonder Radboud vaart ook een zeer verdienstelijke race en komt als vierde over de lijn. Dan volgt Flying Dolphin en Griel. Winnaars van deze race gecorrigeerd zijn Joule en Flying Dolphin.
Voor de Two Handed wordt de baan afgekort bij de Scheveningen Ton met de Dickson als finishschip. De eerste die deze lijn passeert is Double Edge deze keer wel met Raymond Roesink, maar zonder Chris Schram die in Amerika zit. Zijn plaats wordt waargenomen door Pascal Bakker van de Junique.
En dan komt er nog een derde race voor ORC 1 en 2. Gerrie, van de Albatros, moppert wel een beetje, want jaren hebben we twee races op één dag gevaren en nu steeds drie en hij heeft nog een Asverstrooiing om half vier. Maar de wedstrijdleider is vast besloten en welliswaar met afnemende wind komt er om 14.30 uur een derde start met de bovenboei op 215 graden en afstand 0,55 nm. Bij de start zijn Saffier Nitro, Extra Djinn en Mamacocha te vroeg. Ze komen alle drie terug. Mamacocha dipt niet ver genoeg en moet nogmaals terug keren om er een geldige start van te maken. Er komt nog een mooie eerste ronde met IJsvogel als eerste na 17 minuten bij de benedenboei. Zien we daar Max Blom aan boord van de IJsvogel? Saffier Nitro en Rosetta volgen IJsvogel op de hielen. Als laatste komt na 24 minuten Mamacocha rond. Zij zijn druk bezig om zich te herstellen van de X vlag. In de tweede ronde gaat de wind weer om. Helaas zijn er vanaf het startschip geen herstel mogelijkheden meer en vaart een ieder deze race verder uit. De Albatros gaat wel onder druk van Gerrie anker op en de finish wordt gedaan vanaf de Mantelmeeuw van Arjan Korving. Winnaars van deze race gecorrigeerd zijn Saffier Nitro in groep 1 en Griel in groep 2.
Bij de Twohanded klasse is ook iedereen gefinisht. In gecorrigeerde tijd wordt Double Edge met Raymond Roesink en Pascal Bakker winnaar.
De Double Edge onder gennaker.
Aan de wal staat er op de kade bij de Albatros al een ongeduldige begrafenisondernemer, die zodra de trap ligt met stevige stap de gangway af komt zetten en ons nog net de kans geeft om aan wal te komen. In het havenkantoor wacht ons Geert Geelkerken die voor het protestcomité de CityPierCity Loop heeft getrotseerd en op tijd is om alle protesten van deze IJspegelwedstrijd af te handelen. Na een uurtje wachten gaan we maar naar het Clubhuis waar de prijsuitreiking plaats vindt. Overall winnaar van groep 1 is geworden de Flying Dolphin van Willem Ellemeet en de overall winnaar van groep 2 is de Saffier Nitro van Dennis Hennevanger.
Over twee weken staat de Atoomcup op het programma. Dan staan er voor zowel zaterdag 24 maart als voor zondag 25 maart drie races gepland. We hopen alle deelnemers van de IJspegelTrophy serie dan te ontmoeten!!! Op beide dagen vindt de eerste start plaats om 11.30 uur. Bovendien hebben we ook vernomen dat de Elke van Frans Rodenburg op dit Atoomcup weekend zijn krachten met de concurrentie wil komen meten en zich voor het weekend heeft ingeschreven. Tenslotte staat er na deze IJspegelTrophy serie in Scheveningen een NSR en WK Zeezeilen voor de deur. En zojuist ook vernomen dat Erik van Vuuren met zijn nieuwe HUBO gaat proberen er met de Atoomcup bij te zijn. Dat mag je als deelnemer van de IJspegel toch niet missen!!
Tot 24-25 maart 2018!!
Aly Anink-van Driel