Een dag voor de volgende IJspegelwedstrijden horen we dat onze boeienbotenman Arjen geveld door jicht in bed ligt. Een andere boeienboot is echter niet zomaar gevonden. De boot van Fabian onze havenmeester staat op de wal. De boeienboot van een andere Scheveninger heeft geen schroef. Goeie raad is duur. We kunnen Daan Wouwenaar met de Dickson als baanuitlegger inzetten, maar dan kan er geen X en Y boei voor de Twohanded worden gelegd. De Blauwe Ruis met Emiel Jonkers is bezet, maar gelukkig is daar nog Wim Dingjan met de Royal Blue die samen met Michel Molsberger de startlijn en baan zullen gaan leggen. Daan krijgt een nieuwe opstapper en zo kan ook de X en Y boei voor de TwoHanded gelegd worden.
Op zondag de dag van de wedstrijd ligt er toch al wat ijs bij de kleine visbootjes. Gelukkig ligt de Royal Blue nog ijsvrij en kan er gevaren worden.
Op de Albatros is het vroeg in de morgen nog behoorlijk koud. De zon komt gelukkig al een beetje boven de daken uit en de lucht is blauw. Aan boord hebben we een mooi team. Met wat van de oude garde en wat van de jonge garde gaan we er een mooie dag van maken. Als alle vlaggen zijn aangeknoopt en iedereen zijn wintermuts heeft opgezet, richt de Albatros haar steven naar zee. Daar schijnt de zon al volop. Er staat een lekker, welliswaar koud, windje van ongeveer 18 knopen uit het oosten. Op 1,5 nm noord van de haveningang gaat het anker erin. Met wind uit het oosten en een noordgaand tij liggen we dwars op de golven. Met de deining valt het reuze mee. Op de Albatros hebben we daar niet veel last van. Met een nieuwe stem op de marifoon gaan we aan ons werk beginnen.
De bovenboei gaat op 085 graden en 0,8 nm. Om 11.30 uur is de eerste start van de TwoHanded. Helaas heeft de Panther zich afgemeld. Zij moesten met materiaalpech terug naar de haven. Op de startlijn zien we de Double Edge van Chris Schram en de Off Course van Pieter Hoog. De Double Edge is de nieuwe boot van Chris en iedereen is erg onder de indruk.
Beide boten starten mooi weg en gaan de kou in om een baan van 14,2 nm te gaan varen. Dan zijn ORC1 en 2 aan de beurt. Zij starten gezamenlijk en gaan voor twee rondes. Het plan is om voor hen vandaag drie races te realiseren. Op de Albatros zullen we kijken of ze de kou kunnen trotseren. Want door de kou word je wel wat trager en is de kans op fouten maken groter.
Bij de start is de stroom in de lengterichting van de startlijn richting pinend. Op de Albatros wordt er vanaf het achterdek gestart. Het wordt een mooie start met Griel, Formidable en Mamacocha in de frontlinie. Zo gaan ze op weg onder koude maar verder optimale omstandigheden. Aan boord van de Albatros is het tijd voor een broodje bal.
Als eerste zien we de Leeloo naar beneden komen. Zij ligt royaal voorop. Daarna komen vlak bijelkaar Griel, Flying Dolphin en Safier Nitro aanzetten. Joule en Extra Djinn zitten hen weer op de hielen. Na twee minuten volgt Sail Select en Dolce Vita. Rosetta en Formidable zitten vlak bij elkaar. Mamcocha komt ook langs en Sables sluit de gelederen. Ondertussen heeft de IJsvogel zich even afgemeld, maar start weer mee in de tweede race. De eerste finisher is de Leeloo om 12.06 uur en Sables komt binnen om 12.22 uur. Deze race wordt in groep 1 gecorrigeerd gewonnen door de Griel en in groep 2 is de winnaar de Joule.
De vaart moet erin gehouden worden en om 12.30 is de tweede start. Voor Sables is er helaas weinig tijd om nog een boterhammetje te nemen, want voort gaat het weer. Het wordt een hele goede start. Mooi verdeeld over de lijn vertrekken de boten naar de bovenboei. De strijd met de kou en elementen is weer in volle gang.
De TwoHanded zien we in de verte hun rondje maken. Double Edge voorop gevolgd door de Off Course. Dan komt er een call dat de Leeloo deze race even opgeeft. Ook de Formidable zien we tobben en ook van hen komt bericht dat ze deze race even wat zaken moeten klaren en zich terug trekken uit de race. Extra Djinn heeft wat spi problemen maar zet de race voort. Flying Dolphin komt tenslotte als eerste over de lijn gevolgd door IJsvogel. Safier Nitro is tijdens deze race wat plekjes omhoog gekropen en komt in tijd als derde over de streep. Joule ligt ook goed voorin maar moet in tijd Extra Djinn voor laten gaan. Gecorrigeerd wint in groep 1 de Flying Dolphin en gaat de eerste plek in groep 2 naar de Joule. Wederom wordt het hard werken voor Sables. Zij komen als laatste over de lijn en moeten direct weer aan de bak voor race drie. Maar zij houden vol.
Om 13.30 is de derde start. Helaas deze keer een slome start. Iedereen is wat aan de late kant en wij hoeven ons op het startschip niet uit te sloven om te zien wie er eventueel te vroeg is. Komt het omdat de stroom omgaat, de wind wat afneemt of worden we toch wat door de kou bevangen. In ieder geval wordt er na een belabberde start toch hard gevaren en is er weer strijd tussen de diverse rivalen. In deze race wint tenslotte in tijd de Leelo. Wint Griel in tijd van Safier Nitro en Flying Dolphin. Sluit Sables wederom de gelederen. Gecorrigeerd wordt in Griel eerste in groep 1 en Safier Nitro eerste in groep 2.
Ondertussen zijn de TwoHanded boten ook gefinished en kan nadat iedereen de finishlijn is gepasseerd op de Albatros het anker eruit. In het clubhuis wordt er weer erwtensoep gegeten en is het aangenaam warm. De winnaars van deze dag zijn Off Course, (Double Edge heeft nog geen rating) bij TwoHanded, In groep 1 wint Griel en in groep 2 gaat de dagprijs naar Safier Nitro. Een mooie dag zeilen zit er weer op.
Verder wordt door JCS de North Sea Regatta georganiseerd. De inschrijving is geopend en de Early Bird korting is tot 15 maart. Na 15 maart tot 15 april is de normale entree fee verschuldigd en daarna zal de late fee berekend worden!!
De dinsdag voor Hemelvaartsdag is de start van de Vuurschepenrace en de Inshores vinden plaats op de vrijdag, zaterdag en zondag van het Pinksterweekend. Op het water is de organisatie zo goed als rond, op de wal wordt hard gewerkt om met een beperkt budget toch een waanzinnig feest neer te zetten. Volg de North Sea Regatta op www.nsr.nl. Wij van de Albatros hebben er al heel veel zin in!!!
Hopelijk zien we elkaar weer op de volgende IJspegel van 11 maart en heeft een ieder zich dan ingeschreven voor de NSR.
Aly Anink-van Driel
Foto's: Anke Haadsma / www.ankehaadsma.nl